Både på nettsider, i sosiale medier, og gjennom e-poster, er kvaliteten på teksten avgjørende for å skape engasjement og formidle et profesjonelt bilde. For at kvaliteten på teksten skal holde samme nivå, uavhengig av format og plattform, anbefaler vi å benytte seg av den samme tekstforfatteren.
Her skal vi presentere deg for syv av de aller beste grunnene til å investere i et godt og fast forhold til denne tekstforfatteren i årene som kommer, med eksempler fra vår egen kundeportefølje.
Konsistens i tone og stil
Dersom du bruker en fast tekstforfatter vil vi kunne forstå bedriftens merkevare, målgruppe, og tone bedre over tid. Dette fører til en konsekvent kommunikasjon på tvers av alle plattformer, noe som er viktig for å bygge tillit hos kunder og følgere.
Uavhengig av om innholdet er teknisk, informativt, eller kreativt, vil vi som din faste tekstforfatter kunne tilpasse stilen uten å miste den røde tråden. Dette er spesielt nyttig for bedrifter som ønsker å fremstå som helhetlige og profesjonelle.
Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med tone og stil for våre kunder!
Eksempel fra vår kundeportefølje:
En av våre etablerte kunder, satser stort og effektivt på kommunikasjon i sosiale medier. Dette lykkes de svært godt med, og engasjementet er høyt. Av og til kan dog selv den beste markedsføreren gå tom for ideer eller inspirasjon, og da er det godt å vite at man har kompetanse i ryggen.
I dag produserer vi tidvis tekst til sosiale medier og nettside, kun ved hjelp av stikkord. Vi har inngående kunnskap når det kommer til både tone og stil, og kan produsere god og effektiv tekst kun ut i fra tema og viktige nøkkelord.
Tidsbesparelse og effektivitet
Ved å ha en fast tekstforfatter, slipper bedriften å bruke tid på å finne nye frilansere for hver enkelt oppgave. Tekstforfatteren kjenner allerede til virksomheten, produktene, tjenestene og kundene.
Dette betyr at mindre tid går med til brifing og tilpasning, og man får raskere resultater. En fast tekstforfatter kan også arbeide proaktivt, foreslå forbedringer og holde kontinuiteten i produksjonen av innholdet uten at det krever mye administrasjon.
Eksempel fra vår kundeportefølje:
Et av våre lengste kundeforhold, har vi til en rørleggerbedrift i Oslo. Sammen med denne dyktige gjengen har vi gjennomført flere spennende prosjekter over flere år. I løpet av det siste halvåret har vi gjennomført et referanseprosjekt der vi har hatt fokus på å vise frem kompetansen og kunnskapen som de flotte ansatte sitter på.
Løsningen vi har kommet opp med, sparer både prosjektlederne og de ansatte for mye tid, men gir oss alt vi trenger for å skape flotte referanser. Prosjektlederen legger inn en kort beskrivelse, bilder og produktoversikt inn i en delt mappe. Deretter går vi inn og henter denne informasjonen, skaper en referanse i henhold til malen og publiserer dette på nettsiden.
Dette er en effektiv måte å skape innhold på, men det fungerer fordi vi har hatt et etablert forhold over lang tid, og vi har full kontroll på språk, utforming og tone i det vi publiserer.
Forbedret søkemotoroptimalisering (SEO)
Godt innhold alene er ikke alltid nok i dagens digitale landskap. For å sikre synlighet på nettet, spesielt i søkemotorer som Google, må innholdet være optimalisert for SEO. Som en fast tekstforfatter kan vi bygge på vår forståelse av bedriften og bransjen, og deretter skrive tekster som både appellerer til mennesker og algoritmer.
Over tid kan vi også følge med på hvilke søkeord som gir resultater og tilpasse tekstene etter det. Dette bidrar til økt synlighet, trafikk og potensielle kunder.
Klikk deg gjerne inn her for å lese mer om hvordan vi i Tydelig Tekst jobber med SEO!
Eksempel fra vår kundeportefølje:
Vi har i flere år samarbeidet tett med et selskap basert i Lier, som jobber med energiutleie. Hovedsakelig har vi jobbet med å produsere fagartikler til bedriftsbloggen på nettsiden deres, noe som har gitt gode resultater for dem over tid.
Hovedgrunnen til at det innholdet vi har produsert har gitt så god avkastning som det har gjort over de siste årene, er at vi skaper innholdsstrategien ut i fra en SEO-analyse. Her benytter vi et verktøy til å avdekke hvilke søkeord og søkefraser som gir best avkastning for bedriften.
Når vi har valgt ut en gruppe med viktige søkeord med høyt søkevolum, opparbeider vi en rekke arbeidstitler knyttet mellom søkeordet og tjenester som bedriften tilbyr. Dette er en effektiv måte jobbe med SEO på, og nettsiden din kan bli ditt aller viktigste verktøy for å hente inn nye kunder.
SEO-analyse og innholdsstrategi er en prosess vi gjennomgår en til to ganger i året. Deretter har vi korte møter hvor vi samler informasjon til artikkelen, eller gjennomfører intervjuer av de dyktige ansatte i bedriften.
Økt kvalitet og dybdeforståelse
Med en fast tekstforfatter får man mer enn bare noen som kan sette sammen setninger. Over tid utvikler tekstforfatteren en dypere forståelse for bedriftens verdier, mål og visjoner.
Denne innsikten gjør det mulig å produsere innhold som virkelig resonnerer med målgruppen, og som gir større verdi. Tekstene blir ikke bare korrekte og profesjonelle, men også relevante og overbevisende.
Klikk deg inn her for å lære hvorfor du bør investere i en lokal tekstforfatter!
Eksempel fra vår kundeportefølje:
Lokalt her i Vestfold har vi spesielt en kunde der vi har jobbet mye med merkevare. Vedkommende leverer markedsmateriell og er ekstremt god på å skape nettopp en merkevare for andre bedrifter, så her har vi hatt fullt fokus på å skape noe helt spesielt sammen.
Bedriften gikk gjennom en full overhaling med både ny merkevare, ny nettside og en helt ny strategi sommeren 2024. Vi bygde sammen opp nettsideteksten, og ikke minst innholdet på fagbloggen. Dette var langt i fra vårt første samarbeid, noe som ga oss grunnlaget for å skape det språket på nettsiden som målgruppen trengte.
I dag henter bedriften inn stadig nye og spennende kundeprosjekter og hjelper andre med å skape en identitet og merkevare gjennom markedsmateriell.
Samarbeid og fleksibilitet
En fast tekstforfatter vil etter hvert bli en naturlig del av bedriftens markedsførings- eller kommunikasjonsstrategi. Dette åpner for et bedre samarbeid, hvor tekstforfatteren kan gi tilbakemeldinger, delta i kreative prosesser og tilpasse seg endringer raskt.
En frilanser som ikke er fast tilknyttet bedriften kan mangle denne fleksibiliteten og forståelsen, noe som kan føre til mindre effektiv kommunikasjon.
Eksempel fra vår kundeportefølje:
Fra arkivet kan vi også finne et samarbeid som startet allerede et år tilbake i tid. En HR-spesialist kom til oss med et ønske om å få ryddet opp og prioritert innholdet på nettsiden sin. Vi jobbet med dette prosjektet sammen i starten, slik at vi ble godt kjent og det var enklere for oss å prioritere på grunnlaget til bedriften og deres målgruppe hva som var “viktig” informasjon.
Dette kundeforholdet utviklet seg over tid, og vi gikk naturlig fra å være en rådgiver til å bli produsent. Vi trakk ut informasjon som fikk mye engasjement fra målgruppen, og skapte derfra en innholdsplan og produksjonsplan.
Kostnadseffektivt på sikt
Selv om det kan virke mer kostbart å binde seg til en fast tekstforfatter sammenlignet med å bruke ulike frilansere ved behov, vil det ofte være mer økonomisk på sikt. Den konstante læringskurven med nye tekstforfattere, varierende kvalitet og uforutsigbar leveringstid kan koste både tid og penger.
Med en fast tekstforfatter er det større sannsynlighet for å få jevn kvalitet, raskere levering og færre rettelser, noe som sparer både tid og ressurser. For de aller fleste bedrifter er tid lik penger, og tapt inntekt er kostnad. Derfor anbefaler vi å se etter en tekstforfatter som kan dekke alle dine behov for den forseelige fremtiden.
Les mer om våre tekstavtaler for eiendomsmeglere her!
Eksempel fra vår kundeportefølje:
En av våre nyere kunder har flere bedrifter i ulike bransjer. I starten av kundeforholdet jobbet vi tett for å hjelpe bedriften som leverer ozonrensere og god luftkvalitet gjennom en tøff søknadsprosess. Her hadde vi fokus på å levere svært god tekst med et klart og tydelig budskap.
I etterkant presenterte det seg derimot et behov i et av de andre selskapene som leverer produkter og tjenester til skadedyrbekjempere. Dermed ble vi også hentet inn for å produsere opp store mengder med innhold til nettsiden til dette selskapet.
For kunden var det en trygghet i at vi leverer kvalitet uavhengig av bransje og plattform. Det var også et naturlig valg ettersom vi har god kjennskap til bedriften fra tidligere, og at vi derfor raskt og effektivt kan tilpasse oss. Kunden har ikke behov for å gå gjennom teksten for å sørge for at vi leverer budskapet de ønsker å levere.
Styrking av merkevaren
En sterk merkevare handler ikke bare om logo eller design – det handler like mye om hvordan man kommuniserer. En fast tekstforfatter vil over tid kunne hjelpe til med å bygge og styrke merkevaren gjennom konsistent, målrettet og profesjonell kommunikasjon.
Fra pressemeldinger til blogginnlegg og reklamekampanjer – en god tekstforfatter vil vite hvordan merkevaren skal presenteres på best mulig måte. Det aller viktigste for oss i Tydelig Tekst er at det er tydelig ovenfor din målgruppe at det er din bedrift som leverer budskapet. Det er din bedrift som kommuniserer med dine kunder, ikke oss.
Les mer om hvordan vi jobber med kundecaser ved å klikke deg inn her!
Eksempel fra vår kundeportefølje:
Vi i Tydelig Tekst har lenge hatt et utrolig godt kundeforhold til en massør lokalt i Tønsberg. Klinikken i Tønsberg sentrum hadde lenge gått i et forrykende tempo, men ønsket om å kunne tilby tjenester ute hos kunden hadde forblitt et ønske frem til vår oppstart. Vi tegnet en 12 måneders avtale om innholdsproduksjon, med et mål om å kunne satse mer på bedriftsmassasje og hotell.
Vi bygde opp en sterk merkevare som skulle omfatte mer enn bare klinikken, noe som i dag har resultert i flere bedriftsavtaler og samarbeid med to hoteller.
Konklusjon
Å benytte seg av en fast tekstforfatter gir bedriften mange fordeler, fra økt effektivitet til konsistent kommunikasjon og sterkere merkevarebygging. I en tid hvor digital tilstedeværelse er essensiell for å lykkes, kan en fast tekstforfatter være en uvurderlig ressurs for å sikre kvalitetsinnhold som ikke bare engasjerer, men også driver resultater.
En fast avtale med tekstforfatter er en investering som kan gi betydelige fordeler, både på kort og lang sikt. Hos oss i Tydelig Tekst ønsker vi å ta vare på våre kundeforhold, og jo lenger kundeforholdene er, jo bedre resultater vil vi kunne skape sammen.
Ta gjerne kontakt med oss i dag for en uforpliktende og hyggelig kaffekopp, slik at vi sammen kan kartlegge hva vi kan tilby deg og din bedrift.