En av de viktigste tingene vi markedsførere gjør, er å kontinuerlig stikke en finger i jorden og ha kontroll på nye strategier og trender i markedet. Dette er ikke en enkel jobb ettersom markedet kontinuerlig er i endring. For oss i Tydelig Tekst er det derimot noe av det viktigste vi gjør.
Ønsker du å sikre at din bedrift holder seg relevant og synlig i 2025? Mest sannsynlig. Da er det avgjørende at du tilpasser deg de nye trendene og strategiene. Her finner du våre beste tips, som vil hjelpe deg med å lykkes med SEO og synlighet på nett i 2025.
Tips 1: God brukeropplevelse, god SEO
Brukeropplevelsen dine kunder har når de er inne på dine nettsider er avgjørende for å sikre salg. Dette er ikke noe nytt, men fortsetter å være noe av det viktigste du kan sørge for. Er du usikker på om din side er brukervennlig, kan vi hjelpe deg med å kartlegge dette.
De viktigste elementene som må være på plass er følgende:
Mobilvennlighet
Optimaliser designet ditt for små skjermer. Dette innebærer blant annet korte avsnitt på alt av tekst, plassering av bilder for å bryte opp annet innhold og oversiktlige overskrifter.
Du kan gjerne legge til en navigeringsmeny i innholdet ditt, slik at du minimerer mengden “scrolling” brukeren trenger å gjøre for å finne informasjonen de trenger. Husk også at farten er viktig for mobilbrukeren. Sørg derfor også for å legge til rette for en rask og effektiv side.
Kort lastetid
I 2024 og ikke minst 2025 har vi dårlig tid når vi handler eller samler informasjon på nett. Vi ønsker resultater med en gang, og brukere kan derfor velge en side som går raskere enn din, dersom de opplever at siden bruker for lang tid.
Sørg derfor for at bildene du bruker blir komprimert, og du kan benytte deg av både caching og minimal koding på siden.
Intuitivt design
Å navigere seg rundt på siden din bør være lett. Når vi er ute og samler informasjon på nettet ønsker vi å finne det vi trenger – så raskt som mulig.
Derfor er det avgjørende at kunden lett forstår hvor de skal klikke seg inn for å finne informasjonen de søker.
For nettbutikker er det også spesielt viktig å legge til rette for veien fra produkt til fullført kjøp. Dette betyr at du må minimere antall klikk kunden må ta for å komme til kassen, legge inn informasjon og fullføre kjøpet.
En av våre kunder som har lykkes med et flott og brukervennlig design på sine nettsider, er Identety AS! Klikk deg inn her for å ta en kikk på deres sider.
Bonustips:
Bruk gjerne verktøy som Google PageSpeed og Mobile-Friendly Test for å finne områder du kan forbedre!
Psssst…!
Er du nysgjerrig på hvordan bruker opplevelsen påvirker SEO? Klikk deg inn her for å lære mer!
Tips 2: Optimaliser for stemmesøk
Vi er mer på farten enn noen gang. Videoer blir sett på buss eller tog og må derfor tekstes, søk blir gjennomført på vei til møter eller på vei hjem fra jobb. Dette må vi tilpasse oss når vi markedsfører.
I 2025 blir dette enda viktigere enn før. Nå skal vi også optimalisere stemmesøk via digitale assistenter som Siri, Alexa eller Google Assistant.
For å få til dette på en god måte, er det viktig å ta grep på spesielt to viktige områder:
Naturlige setninger og språk
Husk at disse søkene ikke skrives, men fortelles til en digital assistent. Her er det med andre ord helt avgjørende å bruke et muntlig språk, fremfor et skriftlig.
Har du lagt merke til at man ofte bygger både setninger og ord på ulike måter når man snakker og skriver? I tillegg er det fordelaktig å tilpasse seg det muntlige språket og de digitale assistentene med lange søkeord.
I mange tilfeller sier vi ofte at de eldre målgruppene benytter seg av korte søkeord slik som «joggesko» eller «slips», mens den yngre målgruppen benytter seg av lange søkeord som «hvite joggesko Nike pris», eller «slips til Vestfoldbunad Tønsberg».
Det er langt mer naturlig og effektivt for oss å angi mer konkrete søkeord når vi leter etter produkter og er sent i kjøpsprosessen. Jo senere kunden er i kjøpsprosessen, jo mer kjøreklar er den og det er der du kan hente salg.
Svar på spørsmål
Når vi leter etter informasjon på nett, er det ofte for å få svar på et spørsmål. Dersom du legger tydelige svar på disse spørsmålene på din nettside, kan du være et enkelt førstevalg når de skal velge resultat.
Dette kan være så enkelt som følgende:
Hvem skriver innholdet som leveres av Tydelig Tekst?
Innholdet som produseres og leveres av Tydelig Tekst, skrives av Martine som er daglig leder. Hun har flere år med erfaring fra bransjen, og startet i 2023 opp sitt eget selskap.
Hva kan Tydelig Tekst produsere?
Tydelig Tekst kan produsere og levere tekst til alle digitale plattformer inkludert fagartikler, innhold til sosiale medier, nettsidetekst, optimalisering og oppdatering av eksisterende tekst, korrektur, oversettelse av tekst, rådgivning, analyser og innholdsplaner.
Hvor leverer Tydelig Tekst sine tjenester?
Tydelig Tekst leverer i dag til kunder i både inn- og utland.
Bonustips:
Inkluder gjerne seksjoner på din nettside med ofte stilte spørsmål. På denne måten kan du både besvare spørsmål, jobbe med lange søkeord, samt legge ut svar på spørsmål mange stiller.
Pssssst..!
Er du nysgjerrig på hvordan du kan optimalisere mot stemmesøk? Klikk deg inn her da vel, for å lære mer!
Tips 3: Øk fokuset på lokal SEO
Lokal SEO vil være avgjørende for alle bedrifter i 2025, men kanskje spesielt for de små og mellomstore bedriftene.
Selv om fokuset på nærområdet ofte må vike for større geografiske fokusområder, er det likevel svært viktig å opprettholde. Det er i tillegg enkelt og greit å jobbe med lokal SEO, og her er våre beste tips:
Optimaliser din Google Business-profil
Google har selvsagt sin egen bedriftsprofil. Her kan du selv redigere og tilpasse innholdet, og informasjonen om din bedrift.
Dette er det aller første møtet dine potensielle kunder har med din bedrift, og det er kanskje da unødvendig å si at du er avhengig av høy kvalitet allerede her.
Sørg derfor for at informasjonen som ligger i profilen er oppdatert og korrekt, bilder er spennede og relevante for din bedrift, og dobbeltsjekk alltid åpningstidene dine.
Samle anmeldelser
Gode, ærlige og positive anmeldelser øker troverdigheten og tilliten din hos nye potensielle kunder.
Disse små kommentarene er som en kundecase eller en referanse kunden ser allerede før de besøker nettsiden din.
Lokalt tilpassede søkeord
Det er mange ulike former for søkeord, og med lokal SEO er det naturlig å jobbe for å inkludere lokale søkeord.
Dette kan være så enkelt som å føye til stedsnavn på allerede gode søkeord. For oss i Tydelig Tekst er søkeord som «tekstforfatter tønsberg», «synlighet på nett tønsberg» og «markedsføring tønsberg» gode lokale søkeord.
På denne måten sørger du for at du er tilgjengelig for kundene som søker etter dine tjenester eller produkter, i området du befinner deg.
Bonustips:
Knytt gode forhold til andre lokale bedrifter gjennom lokale arrangementer for å bygge autoritet og kjennskap i lokalsamfunnet.
Pssssst..!
Er du nysgjerrig på hvordan du jobber med lokal SEO? Klikk deg inn her for å lære mer!
Tips 4: Skap innhold for mennesker
Intensjon og kvalitet er to svært viktige egenskaper ved innholdet som produseres og publiseres på nettet i dag. Google blir stadig bedre på å kjenne igjen begge to.
Dette betyr at teksten skal treffe en leser og den leseren er et menneske, ikke en søkemotor. Her er et par ting som er viktig for å skape innhold for mennesker.
Høy kvalitet
Innholdet du lager til din nettside må være relevant, spennende og engasjerende for målgruppen din. Dette betyr at du må legge inn en innsats for å finne områder dine kunder ønsker mer informasjon om, og spørsmål du kan besvare.
En av våre kunder som vi har lykkes med på dette området er Skadedyrbutikken AS! Klikk deg inn her for å se mer!
Visuelle hjelpemidler
Benytt deg av bilder, animasjoner, videoer eller infografikk for å bryte opp innholdet og gjøre det mer spennende.
Ja – og dette kommer fra en tekstforfatter – det kan bli for mye tekst!
Gjør det spennende og lærerikt å lese innholdet på dine nettsider. Bryt opp et «kjedelig» mønster i informasjon som er kjekt å ha med innhold som er morsomt å ha.
Hva med et uthevet avsnitt med en morsom fakta relatert til innholdet du skriver om?
«Visste du at «Hot sauce» var på topp 3 over de mest brukte søkeordene relatert til saus mellom 1999 og 2005?»
E-A-T-konseptet
Google jobber etter en spesiell algoritme. Det er denne som bestemmer hvor godt og relevant innholdet ditt er, og hvor synlig innholdet ditt skal bli.
E-A-T står for «ekspertise», «autoritet» og «tillit». Dette er alle egenskaper du bygger gjennom å skape innhold som viser at du er en pålitelig kilde for informasjon og tjenester.
Du hadde nok stolt langt mindre på oss dersom vår nettside hadde inneholdt ordene «tekst til Internett», fremfor denne informasjonen.
Sannsynligheten for at du sitter på verdifull erfaring, kunnskap og verdi er ekstremt stor, så hvorfor ikke dele av det?
Bonustips:
Gå gjerne dypt inn i de emnene som er viktige for nettopp din målgruppe. For vår målgruppe er det viktigste å bli synlig på nett. Derfor produserer vi denne artikkelen, hvor vi går inn i kjernen av synlighet på nett.
Psssssst…!
Er du nysgjerrig på hvordan du kan skape innhold av høy verdi for andre mennesker? Klikk deg inn her for å lese mer om hvordan vi jobber med budskap, språk og synlighet!
Tips 5: Bygg verdifulle backlinks
Backlinks handler om å få andre sider til å linke tilbake til deg. Jo sterkere og mer troverdige disse sidene er, jo mer styrker de også din side.
Det er flere måter du kan bygge backlinks på, men dette er våre tre favoritter:
Samarbeid med andre bedrifter
Dersom du har muligheten til å skrive et gjesteinnlegg, eller bli nevnt i et blogginnlegg hos en annen bedrift, bør du sørge for at dette inkluderer en link til din nettside.
Dette kan være en ekspertuttalelse eller en sak skrevet om et felles prosjekt. Dersom du er usikker på om det er mulig å legge inn en link anbefaler vi deg å spørre om dette, fremfor å gå glipp av en.
Skape delbart innhold
Innhold som skaper verdi for flere og kan deles med flere mennesker enn dine nærmeste kunder, er lukrativt.
I dag deles det innhold over en lav sko på mange sosiale medier, så hvorfor ikke legge ut en link til ditt innhold her? Kanskje velger andre å publisere dette videre for så å linke til din side.
Vær en aktiv del av din bransje og ditt nettverk
Delta der du kan. Det høres kanskje ut som at du bør melde deg på juleverksted og konserter, men ikke misforstå oss her.
Kurs, faglig påfyll, foredrag, nettverksgrupper, bransjetreff og frokostmøter arrangeres ukentlig i veldig mange byer i Norge. Mange byer har organiserte næringsforeninger og andre profesjonelle nettverksorganisasjoner som kan være til stor nytte for deg.
BNI og Tønsberg Næringsforening er to svært gode eksempler på plattformer der du kan skape gode og positive ringvirkninger for din bedrift i Tønsberg. Bruk noen minutter på å finne arrangementer og aktiviteter i ditt nærområde!
Pssssst…!
Er du nysgjerrig på hvordan vi jobber med backlinks? Klikk deg inn her for å lese mer om våre beste tips!
Tips 6: Kunstig intelligens har kommet for å bli
På godt og på vondt, har AI eller KI kommet for å bli i vårt samfunn. Derfor er det også viktig at vi tar tak for å henge med på bølgen.
Dette betyr IKKE at du skal la Chat GPT og de andre AI-verktøyene ta over din drift fullstendig, men implementere de områdene som gir deg mest mulig verdi.
Her er våre beste tips for å få mest mulig ut av AI:
AI-verktøy for optimalisering
Analyseverktøy som Ahrefs og SEMrush bruker kunstig intelligens for å gi deg dypere innsikt i søkeord og dine digitale konkurrenter.
Dette verktøyet bruker vi når vi produserer søkeordsanalyser og det gir oss masse god informasjon, slik at vi kan legge en god plan for ditt selskap.
Søkeintensjon
AI har sørget for at Google nå forstår intensjonen bak søkeordene som legges inn i søkefeltet. Dette betyr at vi ikke lenger må putte ordene i munnen på våre kunder.
Dersom Google opplever at du har som intensjon å besvare viktige spørsmål eller levere ettertraktede varer og tjenester til din målgruppe, vil den også anbefale deg gjennom en høy plassering.
Bonustips:
Benytt deg gjerne av enkelte verktøy for å spare tid og ressurser på å lage gode analyser. Analysene er avgjørende for å avdekke behov for forbedring, slik at du unngår å famle i blinde på nett.
Pssssssst..!
Er du nysgjerrig på hvordan vi jobber med AI og kunstig intelligens? Klikk deg inn her for å lese mer om Chat GPT og AI!
Tips 7: Zero-Click-Search
Tro det eller ei, nå kan man i stor grad finne informasjonen man leter etter, uten å gå inn på en eneste nettside. Grunnen til dette er ganske enkelt «snippets».
Dersom du har vært inne på Google i løpet av den siste tiden, har du helt sikkert lagt merke til at en nettside blir trukket frem allerede på første siden.
Her får du servert et uthevet avsnitt som svarer deg på nøyaktig det du lurer på. Resultatet av dette er at du er fornøyd med å ha fått et svar, og ingen nettsider har mottatt trafikk.
Her er våre beste tips til hvordan du kan håndtere dette:
Optimaliser for snippets
Svar på konkrete spørsmål på en direkte måte, som Google kan vise i toppen av søkeresultatene.
Dette kan være så enkelt som følgende:
Hva er et søkeord?
Et søkeord er et eller flere ord som skrives inn i et søkefelt når brukeren er på jakt etter informasjon, produkt eller tjeneste på Internett.
Hvordan bruker man et søkeord i en tekst?
Søkeordet bør implementeres i alle titler (H1, H2, H3 mm.), samt i de første 10% av teksten. Søkeordet må også inkluderes i alt-tag (bilde og video), samt i metainformasjon.
Bruk strukturert data
Du kan også implementere schema markup for å hjelpe søkemotorer som Google med å forstå innholdet ditt bedre.
Dette kan være litt for teknisk for enkelte, men hos oss er det bare å spørre og du skal få hjelp!
Dette hjelper også søkemotorene med å vise innholdet ditt til en mer relevant målgruppe, slik at du får «varmere» kunder inn på dine nettsider.
Bonustips:
Lag gjerne lister, tabeller og punktlister som kan være enklere for Google å identifisere og trekke ut. Dette kan gjøres på en så enkel måte som dette:Hvilke bransjer leverer Tydelig Tekst innhold til i dag?
Tydelig Tekst leverer i dag innhold til følgende bransjer:
Rørlegger
Elektriker
Utleie av strømløsninger
Tannlege
Skadedyrbekjempelse
Skjønnhet og velvære
Regnskap mm.Tydelig Tekst har tidligere levert til flere ulike bransjer og har bred erfaring og kompetanse.
Psssssssst..!
Er du nysgjerrig på hvordan du kan optimalisere mot zero-click-search? Klikk deg inn her for å lære mer!
Tips 8: Mål alt, alltid
Hos oss i Tydelig Tekst starter vi alltid våre kundeforhold med en SEO-analyse. Dette gir oss og deg innsikten i nå-situasjonen til din nettside og dine konkurrenter.
Deretter setter vi oss mål vi ønsker å nå, før vi legger en plan for hvordan vi skal nå dette målet. Du kan ikke forbedre det du ikke måler, derfor har vi sjekkpunkter underveis i prosessen, der vi sammenlikner utgangspunktet med målet vi ønsker å nå.
Det er mange måter å måle og analysere på, men dette er våre 3 favoritter:
Google Analytics
Her får du god hjelp til å forstå hvor trafikken din kommer fra, hvem de besøkende er og hva de gjør inne på siden din.
Dette er et flott verktøy for å få bedre innsikt i hvem som faktisk gir deg oppmerksomhet, og hvilket innhold som engasjerer. Ut i fra denne informasjonen kan du skreddersy ditt innhold.
Google Search Console
Her kan du analysere hvilke søkeord som gir resultater og hvilke sider som prestere best. Google Search Console er et verktøy de aller fleste bedrifter bør ha og bruke flittig.
Informasjonen du mottar er oversiktlig og gir deg en flott mulighet til å tilpasse din SEO-strategi videre.
presterer best.
A/B-testing
For de som ikke er kjent med konseptet går A/B-testing ut på å legge ut to ulike versjoner av samme innhold. Her kan man eksperimentere med ulike titler, metabeskrivelser og innhold for å se hva som fungerer best.
Her analyserer man den samme informasjonen, men kan etter en testperiode ha en mal for hvilket innhold man skal produsere videre.
Bonustips:
Sett deg gjerne spesifikke mål ved oppstart. Det er langt enklere å forholde seg til «20% økning i organisk trafikk innen 6 måneder» enn «flere kunder».
Pssssst..!
Ønsker du å lære mer om hvordan du kan måle resultater av din markedsføring? Klikk deg inn her for å lese mer om våre favorittverktøy!
Tips 9: Jobb bevisst med teknisk SEO
Selv om du skriver fantastisk innhold som er relevant for brukeren, med lister, skjemaer og medier som video og bilder, vil det aldri rangere høyt dersom ikke grunnlaget er på plass.
Sørg derfor for å oppfylle følgende krav:
Indeksering
Sjekk at alle sidene er synlige for søkemotorer. Dette kan du gjøre med verktøy som Ahrefs eller SEMrush.
Duplisert innhold
Dersom du har en eller flere sider som konkurrerer med hverandre vil dette ødelegge for søkemotorene, og innholdet vil jobbe mot deg heller enn for deg.
Sørg derfor for å slette eller redirigere sider som konkurrerer eller har det samme innholdet.
HTTPS og sikkerhet
Enkelt og greit; En trygg nettside er en god nettside. En trygg nettside gir tillit og en langt bedre rangering enn en utrygg side.
Sørg derfor at du har alle nødvendige sertifikater og filter på din nettside til en hver tid.
Bonustips:
Sørg for at det gjennomføres en gjennomgang av teknisk SEO minst en gang i året. Dette finnes det gode verktøy for, og er du usikker kan du ta kontakt med oss for en gjennomgang.
Tips 10: Ha en langsiktig SEO-strategi
Du har helt sikkert hørt ordtaket: «SEO er et maraton, ikke en sprint», men hadde du ikke det fra før har du det nå.
SEO er langt i fra en quick-fix, og vil ikke gi deg resultater over natten. Sørg derfor for å følge disse 3 levereglene, slik at du kan sørge for en god rangering og økt synlighet også i 2025:
Kontinuitet i publisering
Oppdater innholdet på nettsiden din jevnlig. Publiser nytt innhold med jevne mellomrom (vi anbefaler 2-4 ganger i måneden), for å skape et sterkere grunnlag.
Dette gjelder også for oppdatering av innholdet som allerede ligger på nettsiden din. Gå gjerne inn og legg inn oppdatert informasjon, eller endre på innholdet.
Følg med på trender
Nye rangeringsfaktorer dukker opp stadig vekk, og det beste du kan gjøre for å holde deg oppdatert er å stikke din egen finger i jorden fra tid til annen, og å holde deg i området rundt andre dyktige mennesker.
E-A-T-prinsippet kom med brask og barm i 2024, og vi ser at det stadig dukker opp nye trender også inn mot 2025.
Ha tålmodighet
Husk på at det tar tid å opparbeide seg en autoritet og tillit på nett. Digitale flater er som et vennskap, bygger du et solid fundament tåler det nesten hva som helst.
Sørg derfor for å ha is i magen de første månedene. Når du kommer ut på den andre siden og begynner å høste det du har sådd, er det mer enn verdt ventetiden.
Bonustips:
Sett deg kvartalsvise mål, slik at du kan sørge for å holde kursen basert på gode og grundige analyser.
Pssssssssst..!
Er du usikker på hvordan du kan lage en langsiktig SEO-strategi? Klikk deg inn her for å få våre beste råd!
Markedsføringsåret 2025
For de aller fleste bedrifter vil 2025 by på både utfordringer og spennende muligheter innen SEO. Med disse tipsene på lager håper vi du får et år fyllt av innholdsproduksjon, motivasjon og gode resultater.
Skulle du ønske bistand på din vei mot toppen av resultatlisten står vi i Tydelig Tekst klar til å ta deg i mot med åpne armer.
Sammen skal vi ta fatt på nok et år fylt med analyser, søkeord, språk og tekst som til sammen skaper en sterkere digital tilstedeværelse for din bedrift.
Hva er din største SEO-utfordring for 2025?