Alle bedrifter har et budskap de ønsker eller har behov for å formidle. Dette kan være et helt nytt produkt eller en ny tjeneste, et nytt satsningsområde, en utvidelse, et nytt marked eller et kundeforhold de er stolte av. Uansett hva du har behov for å formidle er tekst både et nyttig og et nødvendig virkemiddel.
Her gir vi deg et innblikk i vår hellige treenighet for effektiv tekstformidling.
Et tydelig budskap
Ingen, eller svært få bedrifter kommuniserer uten å ha et budskap. Ofte kan budskapet forsvinne i store og komplekse faguttrykk eller unødvendig bruk av andre virkemidler, men det ligger alltid et budskap i bunn.
La oss si at du driver et IT-selskap. I 2024 er målet deres å oppnå enda flere langsiktige kundeforhold med fokus på å levere IT-sikkerhet. Dette gjør dere ved å selge inn systemer som luker ut mistenkelige e-poster, linker og andre svakheter i systemene hos deres kunder.
Budkapet deres vil i utgangspunktet kunne være noe så enkelt som «Uten fokus på IT-sikkerhet er både bedriften, kundene og de ansatte utsatt for potensielle angrep. Vi kan sikre deres bedrift» Et budskap skal være kjernen i det du ønsker å kommunisere. Alt dine potensielle kunder trenger å vite er hva du tilbyr og hvorfor de har behov for denne tjenesten.
De aller fleste av oss ønsker å forklare hvordan vi løser problemene til kundene våre. I tillegg legger vi på noen komplekse faguttrykk som vi tror at fremhever kompetansen vår. Alt dette gjør er å drukne det egentlige budskapet vårt.
Med litt selvinnsikt innser vi nå at det perfekte eksempelet i dette tilfellet, hadde vært å la avsnittet om budskap bestå av ordene vi runder av med;
«Et tydelig budskap er en kort, tydelig og oppsummerende versjon av det du egentlig ønsker å si».
Velg riktig språk
De aller fleste av oss behersker mer enn et språk, og de færreste av oss er bevisst på bruken av de ulike. Ofte benytter vi et språk når vi snakker eller kommuniserer med vår familie. Vi bruker et annet språk når vi kommuniserer med nære venner, og et helt annet når vi kommuniserer med kunder, kollegaer og ansatte.
På samme måte som vi selv ubevisst tilpasser vårt språk når vi kommuniserer i hverdagen, er vi nødt til å bevisst tilpasse språket vårt når vi kommuniserer skriftlig til de ulike målgruppene våre. I vårt tilfelle tilbyr vi tjenester til bedrifter, kommuner, offentlige instanser og til privatpersoner.
Avhengig av hvilken målgruppe vi kommuniserer vårt budskap til, er vi avhengig av å tilpasse vårt språk. Dersom vi skal produsere en pressemelding for en kunde, som skal publiseres i et fagmag
asin – som Kampanje for oss som jobber med markedsføring– kan vi tillate oss å benytte oss av faguttrykk og mer komplekse produktbeskrivelser.
Her er det en målgruppe som allerede har en grunnleggende kunnskap om fagområdet som skal motta budskapet. Skal samme pressemelding publiseres i lokalavisen, vil vi på samme måte tilpasse språket og forenkle de komplekse faguttrykkene. På denne måten sørger vi for å oppnå samme forståelse av budkapet, men med to ulike språk tilpasset mottakeren.
Sørg for at du oppnår synlighet
Med et tydelig budskap, kommunisert på et språk tilpasset mottakeren er jobben halvveis fullført. Det eneste vi må sørge for nå er at mottakeren av budkapet faktisk mottar budkapet. Målgruppen for budskapet er med stor sannsynlighet en gruppe mennesker du allerede har mye informasjon om.
Enten har de likhetstegn med dine eksisterende kunder, eller så har du kartlagt en ny gruppe med mennesker med behov for dine tjenester. Basert på enkel informasjon som gjennomsnittsalder, yrkesgruppe og geografisk plassering kan du lage deg en «ideal-kunde» som er representativ for målgruppen.
Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med SEO og optimalisering av din tekst!
Uansett om du ønsker å produsere innhold for å bygge synligheten på din nettside, eller du skal spre ditt budskap ut på sosiale medier, er det viktig å tilpasse teksten til de ulike algoritmene. På denne måten tar du et viktig grep når det kommer til å sikre deg at budskapet treffer den ønskede målgruppen.
Tydelig Tekst – En pålitelig partner
Tydelig Tekst jobber utelukkende med produksjon og publisering av tekst. På denne måten sikrer vi at du kan få eksperthjelp der du trenger det – når du trenger det. Din bedrift har behov for at du bruker din tid og dine ressurser på det du er aller best på, også tar vi oss av resten.
Et samarbeid med oss er en bekymringsfri prosess, der vi sammen jobbe for å oppnå ditt mål.
Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat!