AI og Chat GPT – Shit in, shit out

Kunstig intelligens, og programmer som Chat GPT, blir ofte fremstilt som en slags moderne magi. Men, som med ethvert verktøy, avhenger AI’s og Chat GPT’s effektivitet av én kritisk faktor: kvaliteten på det du putter inn.
Chat GPT

Uttrykket «shit in, shit out» fanger dette perfekt. Det understreker en grunnleggende sannhet i utviklingen av kunstig intelligens: Selv de mest sofistikerte algoritmene er bare så gode som informasjonen vi mater dem med. I mange tilfeller går bedrifter og privatpersoner inn i dette nye eventyret med en idé om å effektivisere innholdsproduksjon og publisering av innhold på sosiale medier.

Vi i Tydelig Tekst får ofte spørsmål om vi føler oss truet av Chat GPT og andre programmer som kan skape tekst, uten at det medfører store kostnader for bedriften. Vårt svar er nei. AI og Chat GPT utgjør en helt ny mulighet for oss og for våre kunder i fremtiden, men for nå er vår styrke at vi forstår prosessen som kreves for at bruken av et skriveprogram skal gi kvalitetsinnhold som resultat.

I denne artikkelen skal vi gå litt nærmere inn på hva vi mener når vi sier “shit in, shit out” og ikke minst hva som kreves av oss for at du skal sitte igjen med kvalitet, enten innholdet ditt skrives av oss, eller av kunstig intelligens.

«Shit in, shit out»-prinsippet

«Shit in, shit out»-prinsippet er på ingen måte nytt; det har vært en hjørnestein siden de tidlige dagene. Konseptet er enkelt: Hvis du mater et system med feilaktige, ufullstendige eller partiske data, vil resultatet uunngåelig reflektere de samme feilene.

For å si det på en annen måte; legger du ikke til rette for at systemet skal gi deg et godt resultat, vil du heller ikke få det. Derfor er det avgjørende at det du mater inn i systemet er av høy kvalitet.

Når dette anvendes på AI, blir prinsippet enda viktigere. Systemer, enten de brukes til å forutsi markedstrender, skrive artikler, eller mer personlige taler og kommentarer, er avhengige av store mengder informasjon for å lære å gi deg gode resultater. Dette gjelder også dersom du ønsker å lære systemet å lage gode tekster for din bedrift.

Ønsker du å lese mer om hvordan vi i Tydelig Tekst jobber med budskap, språk og synlighet? Klikk deg inn her!

I essens er algoritmer som oppskrifter. Dataene de behandler, er som ingrediensene. Uansett hvor presis eller sofistikert oppskriften er, vil sluttresultatet bli dårlig hvis ingrediensene er av dårlig kvalitet.

Konsekvensene av dårlig datakvalitet i Chat GPT

Når dataene som brukes til å trene Chat GPT er feilaktige eller mangelfulle, kan flere problemer oppstå:

  • Feilaktig informasjon: Dersom du ikke er nøye med informasjonen du legger inn i systemet, eller legger til rette for at Chat GPT kan hente informasjon fra sikre kvalitetskilder, kan Chat GPT lære seg feilaktig informasjon som videre forplanter seg i innhold du produserer i fremtiden.
  • Dårlig språk: Det er ingen hemmelighet at innhold produsert av en modell kan ende opp med å se direkte oversatt ut, eller at det kreves endring i språket i etterkant av produksjon. Dette kan du forhindre ved å sørge for at informasjonen du putter inn i AI-modellen, inkluderer informasjon om språket du ønsker at modellen skal utvikle og produsere.
  • Korrektur: I mange tilfeller kan teksten som produseres av Chat GPT kreve store omskrivinger i etterkant på grunn av språklige ulikheter. Dette kan være i tilfeller der du benytter deg av utenlandske modeller, som sammenfatter ord som vi i det norske språket ikke har korresponderende ord til. I stedet vil Chat GPT hente inn ord den oppfatter som tilsvarende, noe som kan skape store utfordringer i korrekturarbeidet i etterkant.

Kort oppsummert kan dette ofte resultere i innhold som verken skaper gode resultater eller er informativt og nyttig for leseren.

Mange bedrifter opplever at de bruker store ressurser på å rette opp i innhold produsert av AI, nettopp fordi de ikke har vært nøyaktig nok i informasjonsmatingen i forkant.

Enten de tar i bruk en tekstforfatter til å rette opp tekstene produsert med Chat GPT, eller de bruker timer og kanskje dager på å omgjøre dette selv, kan det ofte være mer kostbart enn å benytte seg av en fagperson i utgangspunktet.

AI’s potensial avhenger av ingrediensene vi putter inn

AI har et enormt potensial, men det er ikke ufeilbarlig. «Shit in, Shit out»-prinsippet minner oss på at selv de mest avanserte AI-systemene ikke kan overstige kvaliteten på ingrediensene vi putter inn. For at Chat GPT skal oppfylle sitt løfte om å revolusjonere industrier og forbedre liv, må vi prioritere kvalitet i alt vi legger inn i systemet.

Ved å gjøre det kan vi sikre at programmer som benytter seg av kunstig intelligens produserer resultater som er av høy kvalitet, og som i fremtiden kan være med å revolusjonere innholdsproduksjon for alle typer bedrifter.

Uavhengig av om du bruker AI, Chat GPT eller ønsker å kommunisere innholdet ditt på en mer tradisjonell måte, er det likevel viktig å ha i bakhodet at det bunner ut i et enkelt fakta. Det handler om mennesker som kommuniserer med andre mennesker.

Vi i Tydelig Tekst kan hjelpe deg med å produsere godt innhold, enten du ønsker å gjøre det ved hjelp av AI eller uten. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat om hvordan vi kan hjelpe deg med å effektivisere innholdsproduksjonen din!

Er du klar for Tydelig Tekst?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har behov for å levere tydelige budskap, med riktig språk til dine målgrupper. Vi står klare til å hjelpe deg med å nå dine mål!

Kontakt oss for mer info