Brukeropplevelse som grunnmur for SEO – UX forsterker synligheten din

Når vi snakker om SEO (søkemotoroptimalisering, tenker mange først og fremst på søkeord, backlinks og teknisk optimalisering. Men visste du at brukeropplevelsen (UX) også er en avgjørende faktor for synligheten til din nettside på plattformer som Google?
Brukeropplevelse seo ux

Når vi snakker om SEO (søkemotoroptimalisering, tenker mange først og fremst på søkeord, backlinks og teknisk optimalisering. Men visste du at brukeropplevelsen (UX) også er en avgjørende faktor for synligheten til din nettside på plattformer som Google?

I denne artikkelen avdekker vi sammenhengen mellom en god brukeropplevelse, og en god rangering i søkemotorene. Vi gir deg også våre beste tips til hvordan du på en god og effektiv måte kan optimalisere nettsiden din for både synlighet og gode opplevelser.

Hva er UX, og hvorfor er det så viktig for SEO?

Brukeropplevelse, også kalt UX, handler om hvordan de som besøker nettsiden din oppfatter og engasjerer seg på nettsiden. Er det lett å finne informasjonen de søker? Tar siden lang tid for å laste sidene når de klikkes på? Finnes all informasjonen den besøkende trenger i det hele tatt?

Google har i flere år lagt større og større vekt på brukeropplevelsen som en egen rangeringsfaktor, og det blir ikke noe mindre viktig gjennom 2025.

Med oppdateringer som “Page Experience” og “Core Web Vitals”, viser søkemotorene som Google at det en virkelig god brukeropplevelse er nøkkelen til å oppnå en høy rangering i søkeresultatene.

5 måter brukeropplevelsen påvirker SEO

Under har vi isolert fem ulike måter brukeropplevelsen påvirker SEO og din rangering på.

1. Hastighet på nettsiden

Nettsider som laster raskt rangerer høyere enn andre. Vi har stadig dårligere tid med å få ting gjort, få tilgang på informasjon eller gjennomføre kjøp. Derfor er det avgjørende at din nettside laster raskt.

Dersom nettsiden din bruker lang tid på å gi den besøkende tilgang på informasjonen de søker, eller på å gjennomføre et kjøp, er sannsynligheten også stor for at de velger en annen leverandør.

Tips: Bruk verktøy som Google PageSpeed Insights for å optimalisere hastigheten til siden din.

2. Mobilvennlighet

Over 60 prosent av nettsøkene gjøres via mobiltelefon. Dette stiller krav til både utforming og design på nettsiden din Sørg for å holde avsnittene korte, riktig plassering av bilder og andre mediefiler, og legg gjerne inn enkelt navigering også i innleggene dine.

Det er flere måter å teste dette på, men dersom du ikke har tilgang til å se det direkte i bakrommet til nettsiden, kan du bruke verktøy som Mobile-Friendly Test for å undersøke selv.

Tips: Gjør dette med jevne mellomrom, slik at du sørger for at mobilvennligheten er optimal for alt du publiserer.

3. Bounce Rate og Dwell Time

To kanskje ukjente begreper for mange, men kort fortalt er Bounce Rate et tall som viser hvor fort de besøkende forlater siden din. Dwell Time er på en annen side et tall som viser hvor lenge brukerne oppholder seg på siden.

Det er naturlig nok ønskelig at brukerne oppholder seg på siden over lengre tid, men Bounce Rate kan være et mer behjelpelig tall.

Bruker du et godt analyseverktøy kan du identifisere hvilke sider som har høyest Bounce Rate, noe som kan indikere et problem med nettsiden, eller informasjon som er udatert eller ukorrekt.

Dwell Time er derimot noe vi ønsker skal være et høyt tall. Jo lenger en besøkende oppholder seg på din nettside, jo mer eksponert blir de for dine budskap. Lang Dwell Time kan forbedre rangeringen din på nettsiden.

Tips: Lag engasjerende og spennende innhold som svarer på brukerens spørsmål raskt.

Klikk deg inn her for å lese mer om hvordan du kan lage gode analyser og få innsikt med kunstig intelligens!

4. Navigasjon og strukturbrukeropplevelse seo

Nettsiden din bør være enkel å navigere. Dette krever igjen en god struktur. Når vi er ute og leter etter informasjon, er det lite som frustrerer oss mer enn å måtte lete etter den.

Derfor er det avgjørende at du har et intuitivt nettsidedesign, slik at de besøkende finner det de trenger av informasjon, produkter og tjenester.

Tips: Bruk tydelige menyer, interne lenker og en logisk oppbygning av innholdet ditt. Husk at du også kan (og bør) ha en innholdsmeny i innleggene du publiserer på nett.

5. Relevans og kvalitet på innholdet ditt

Google rangerer nettsider basert på hvor godt innholdet du produserer tilfredsstiller behovet til brukeren. Har brukeren et spørsmål som blir besvart på din nettside, vil du også rangere høyt på dette temaet.

Dårlig innhold gir dårlige rangeringer uansett om det er teknisk optimalisert eller ikke, så sørg for at du skaper relevant innhold for din målgruppe. Besvar spørsmål og bygg opp innholdet på en logisk måte.

Tips: Produser innhold som tilfredsstiller brukerens søkeintensjon.

Klikk deg inn her for å lese mer om hvordan du kan jobbe med lokal SEO!

Så enkelt kan du kombinere SEO og brukeropplevelse i praksis

Dette kan være noe tenkisk for enkelte, men det er egentlig ganske enkelt. Vi har delt opp prosessen i fem ulike steg, slik at du kan gjøre det enkelt for deg selv å gå gjennom listen.

1. Optimaliser kjernen i nettsiden din.

“Core Web Vitals” er en del av Google sine rangeringskriterier for brukeropplevelse på en nettside. Denne består av følgende tre variabler:

Hvor raskt siden i seg selv laster (LPC = Largest Contentful Paint)
Hvor raskt siden reagerer på handlinger som klikk (FID = First Input Delay)
Hvor stabilt designet er under lasting (CLS = Cumulative Layout Shift)

Du kan heldigvis bruke enkle verktøy som Google Search Console for å finne ut hvilke sider eller områder som har forbedringspotensial.

2. Skap en sømløs opplevelse for mobilbrukere

Med Google sin egen mobile-first indeks prioriteres mobilvennlige sider i søk. Derfor er det avgjørende at du sørger for følgende:

brukervennlighet seo

Teksten er lesbar uten at brukeren må zoome inn
Knappene er store nok til at de er enkle å klikke på
Sidene tilpasses ulike skjermstørrelser (f.eks. Iphone og Ipad)

Det er stor forskjell på en forminsket dataversjon og en mobilvennlig utgave, så vær nøyaktig på optimalisering mot mobil.

Klikk deg inn her for å lese mer om teknisk SEO!

3. Lag engasjerende og relevant innhold for din målgruppe

Vi i Tydelig Tekst er lidenskapelig opptatt av målgruppen. Sannheten er at dersom du ikke prater direkte til de menneskene du ønsker å nå, med et språk de kan forstå og leverer et budskap de synes er spennende – er du urelevant.

Derfor er det viktig at du blir godt kjent med målgruppen din, finner ut hvilke spørsmål og mangler de sitter med, og deretter jobber målrettet for å tilfredsstille dette.

  • Svar på søkeintensjonen deres: Du må vite hvem brukeren er og hva de søker etter. Er det informasjon, en løsning på et problem eller en anbefaling? Deretter må du levere dette.
  • Bruk visuelle hjelpemidler: Enten det passer med diagrammer, bilder eller video, er dette alle hjelpemidler for å kommunisere ditt budskap til målgruppen. De forbedrer også brukeropplevelsen.
  • Keep it simple: Bruk et språk målgruppen forstår, så enkelt og så vanskelig. Er din sluttkunde mannen på gata, er det unødvendig og helt bortkastet å bruke store og kompliserte faguttrykk i innholdet ditt. Da risikerer du at de ikke forstår hva du mener, og får feil inntrykk av ditt selskap.

Klikk deg inn her for å lese mer om hvordan du kan lage innhold for mennesker!

4. Forbedre navigasjon og design på din nettside

Sørg for at det er færrest mulig klikk fra inngangsdøren, til informasjonen den besøkende har behov for å finne. Det er flere måter å gjøre dette på, men her er to forslag:

Legg til en brødsmulesti for å hjelpe brukeren med å finne frem til ulike typer informasjon. Dette gjør at det hele veien er en eller annen detalj som hinter til hva neste naturlige steg er.

Bruk tydelige CTA-knapper (Call to Action). Dersom du ønsker at kunden skal kontakte deg, sørg for å ha en knapp lett tilgjengelig som heter “kontakt oss”. Ønsker du heller at de skal lese den nyeste artikkelen, sørg for å ha en knapp som heter “les det siste” lett tilgjengelig.

På denne måten sørger du for å lede den besøkende til den informasjonen den trenger eller du ønsker at den skal ha. Disse bør være overlappende.

5. Overvåk brukeradferden kontinuerlig

Hos oss her i Tydelig Tekst sier vi ofte “mål alt, alltid”. Dette gjelder også for brukeradferden på nettsiden din. Sørg for å ha implementert verktøy som hjelper deg med å få oversikt over brukeradferden.brukeropplevelse seo

Her er våre to favoritter:

  1. Google Analytics
    Google Analytics er nok et verktøy de fleste har erfaring med fra før. Her får du oversikt over “Bounce Rate” og “Dwell Time” på individuelle sider.
  2. Hotjar
    Hotjar er et veldig spennende og interessant verktøy som gir deg innsikt i brukeradferden på nettsiden din gjennom varmekart. Her kan du se hvilke linker de besøkende klikker på, og hvilke sider i menyen som er mest brukt.

Uansett hvilket verktøy du velger å benytte deg av, er det viktig at du oppdaterer deg jevnlig på resultatene. Gå gjerne gjennom dette en gang per måned, slik at du raskt kan avdekke utfordringer.

Klikk deg inn her for å lese mer om hvorfor og hvordan du kan måle resultatene dine!

Brukeropplevelse og SEO i 2025

For å rangere høyt på Google i årene fremover er du faktisk nødt til å ta stilling til brukeropplevelsen på nettsiden din. For den aller beste rangeringen er det faktisk viktig at du kan levere rask lastetid, mobilvennlighet og engasjerende innhold med enkel navigasjon.

«Det er ingen tvil i verden om at brukeropplevelse fortsetter å være en nøkkelfaktor for SEO, også i 2025. Google og andre søkemotorer blir stadig bedre på å identifisere og analysere menneskelige behov, og prioriterer derfra nettsider som gir brukerne mest verdi», Martine Granly – daglig leder og senior tekstforfatter i Tydelig Tekst.

Ønsker du hjelp med å skreddersy brukeropplevelsen på din nettside, står vi klare for å hjelpe deg med det, også i 2025. Ta gjerne kontakt med oss for en hyggelig prat eller et godt tilbud.

 

Ønsker du å lese mer om markedsføring i 2025, har vi satt sammen våre 10 beste tips til hvordan du kan jobbe med SEO og synlighet. Klikk deg inn her for å lese!

Er du klar for Tydelig Tekst?

Ta gjerne kontakt med oss dersom du har behov for å levere tydelige budskap, med riktig språk til dine målgrupper. Vi står klare til å hjelpe deg med å nå dine mål!

Kontakt oss for mer info